Vedtægter
For Grærup Strand Grundejerforening (GSG)
Kapitel 1
Foreningens navn og hjemsted
§1
Foreningens navn er Grærup Strands Grundejerforening
§2
Foreningens hjemsted er Varde Kommune under Retten i Esbjerg, der er foreningens værneting
Kapitel 2
Foreningens område og medlemskreds
Geografisk område
§3
Stk. 1. Foreningens geografiske område er de til enhver tid værende ejere af ejendomme ved Grærup Strand, hvis matrikelbetegnelse begynder med ciffer 5 eller 7. Ejere af huse ved Skådalen og ejere af ejendomme ved Bjørnedalen kan være medlemmer af foreningen.
Stk. 2 Ejere af ejendomme med tinglyst deklarationsbestemmelse herom er pligtige medlemmer af foreningen.
§4
Stk. 1. Foreningens generalforsamling kan efter samme regler, som gælder for vedtægtsændringer, træffe beslutning om,
1) At foreningens område skal udvides, således at ejere af ejendomme, der ligger uden for foreningens område, men som grænser til dette, kan optages som medlemmer af foreningen.
2) At grundejerforeningen skal slutte sig sammen med en eller flere bestående grundejerforeninger for tilgrænsende områder, og
3) At grundejerforeningen skal opdeles i to eller flere selvstændige foreninger.
Medlemskreds
§5
Stk. 1. Grundejerforeningens medlemmer er de til enhver tid værende ejere af ejendomme, som er beliggende inden for foreningens område. Medlemmer af ejerens husstand, lejere og andre brugere af ejendomme inden for området er ikke medlemmer af foreningen. Varde Kommune er ikke aktiv medlem af grundejerforeningen. Se §§ 10 og 26.
Kapitel 3.
Foreningens formål og opgaver
§6
Stk. 1.At varetage grundejernes fælles interesser
Stk. 2. At løse de for parcellerne fælles opgaver, herunder vedligeholdelse af veje og stier i overensstemmelse med kommunens standardregler, samt fællesarealer m.v. i den udstrækning grundejerne ved de enkelte veje samlet ønsker foreningens medvirken.
For ejendomme inden for foreningens område med tinglyste deklarationsbestemmelser om medlemskab af en grundejerforening, gælder dog, at foreningen skal forestå vedligeholdelsen af fællesveje og evt. stier samt fællesarealer inden for deklarationsområderne og forlods afholde alle omkostninger herved
Stk. 3. At påse overholdelse af de på medlemsejendommene tinglyste deklarationer om grundenes benyttelse m.v.
Stk. 4. Grundejerforeningen varetager i øvrigt i overensstemmelse med generalforsamlingsbeslutning herom medlemmernes fælles interesser i forbindelse med de under foreningens område hørende ejendomme.
Kapitel 4
Medlemmernesforhold til foreningen
Finansiering
§7
Stk. 1.Grundejerforeningen er berettiget til at opkræve de økonomiske midler hos medlemmerne, der er nødvendige for udførelsen af foreningens opgaver.
Stk 2. Generalforsamlingen afgør på hvilken måde finansieringen skal ske.
Hæftelse
§8
Foreningens medlemmer hæfter ikke personligt for foreningens forpligtelser. Foreningen hæfter alene med den tilvejebragte fællesformue.
Ved udtræden har medlemmerne intet krav på deres andel af foreningens fællesformue.
Medlemsbidrag
§9
Stk.1. Det enkelte medlem skal betale de bidrag, som generalforsamlingen har fastsat.
Stk. 2. Et medlem betaler bidrag for hver ejendom, medlemmet ejer, fra det tidspunkt, hvor der er pligt til at være medlem af foreningen.
Stk. 3. Medmindre generalforsamlingen beslutter andet, skal der betales lige store bidrag for alle ejendomme.
Stk. 4. Generalforsamlingen kan fastsætte et specielt bidrag (indskud), der skal betales for ejendomme og boligenheder, når bidragspligt indtræder efter foreningens stiftelse.
Stk 5. Ved ikke rettidig betaling af skyldige beløb skal det pågældende medlem ikke alene betale alle med inddrivelsen forbundne omkostninger, men tillige et rentebeløb på 2 % pr. påbegyndt måned af det skyldige beløb.
Stk. 6. Et medlem der er i restance til foreningen, har ikke stemmeret eller taleret på generalforsamlingen, ligesom medlemmet ikke kan vælges til tillidshverv i foreningen.
Stemmeret
§10
Stk 1 Et medlem har på generalforsamlingen en stemme for hvert bidrag, der er pålagt medlemmet.
Stk. 2. Varde kommune har ikke stemmeret.
Ejerskifte
§11
Stk. 1. Når et medlem overdrager sin ejendom eller på anden måde ophører med at være ejer af denne, er vedkommende fra dette tidspunkt ophørt, med at være medlem af foreningen og kan intet krav rette mod dennes formue.
Stk. 2. Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser over for foreningen, idet den tidligere ejer dog tillige vedbliver at hæfte for eventuelle restancer over for foreningen, indtil den nye ejer har berigtiget restancen og overtaget forpligtelserne.
Stk. 3. Både den tidligere og den nye ejer skal anmelde ejerskifte til foreningen og i forbindelse hermed oplyse den nye ejers navn og bopæl, samt den tidligere ejers nye bopæl.
Kapitel 5.
Foreningens ledelse og administration
Generalforsamlingen
§12
Stk. 1. Generalforsamlingen er grundejerforeningens højeste myndighed.
Stk. 2. Medlemmer af ejerens husstand, lejere og andre brugere af ejendommen inden for grundejerforeningens område har adgang til at overvære generalforsamlingen, medmindre generalforsamlingen beslutter andet. Det samme gælder for repræsentanter for kommunen.
§13
Stk. 1. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i juli måned i Varde Kommune.
Stk. 2. Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen med mindst 3 ugers varsel ved e-mail til hvert enkelt medlem under den i medlemsprotokollen anførte e-mail adresse og på foreningens hjemmeside www.grærup-strand-grundejerforening.dk. I indkaldelsen gøres opmærksom på fristen for indsendelse af forslag fra medlemmerne.
Stk. 3. Dagsorden skal følge med indkaldelsen til generalforsamlingen.
Stk. 4. Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Stk. 5. Spørgsmål, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning.
Stk. 6. På den ordinære generalforsamling skal følgende punkter behandles:
1) Valg af dirigent
2) Bestyrelsens beretning om det forløbne år
3) Aflæggelse af regnskab, underskrevet af revisor og bestyrelse
4) Rettidig indkomne forslag fra medlemmerne
5) Vedtagelse af budget og fastsættelse af bidrag og eventuelt indskud
6) Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter
7) Valg af revisor og revisorsuppleant
8) Eventuelt valg af administrator jf. § 18 stk. 2
9) Eventuelt
Under ”eventuelt” kan der ikke sættes forslag under afstemning
§14
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med samme varsel som den ordinære, afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt eller efter skriftlig begæring herom til bestyrelsen af mindst ¼ af foreningens medlemmer, der ikke er i restance til foreningen. I begæringen skal dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling angives.
Stk. 2. Når begæring om afholdelse af ekstraordinær generalforsamling er indgivet til bestyrelsen, skal generalforsamlingen afholdes inden 6 uger efter dennes modtagelse, idet juli måned dog ikke medregnes
Stk. 3. Hvis ikke mindst ¾ af de medlemmer, der har ønsket den ekstraordinære generalforsamling indkaldt, er til stede på generalforsamlingen, kan dagsordenen nægtes behandlet af generalforsamlingen.
§15
Stk. 1. Generalforsamlingen vælger en dirigent, der på generalforsamlingen afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivningen. Dirigenten må ikke være medlem af bestyrelsen, suppleant, kasserer, revisor eller revisorsuppleant for foreningen.
Stk. 2. Afstemningen sker ved håndsoprækning, medmindre generalforsamlingen eller dirigenten beslutter, at afstemningen skal være skriftlig.
Stk. 3. Stemmeafgivninger kan ske ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem eller et medlem af vedkommendes husstand. Intet medlem kan dog afgive stemme i henhold til mere end to fuldmagter
Stk. 4. Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpel flertal, medmindre vedtægterne bestemmer andet. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Blanke stemmer medregnes ikke.
Stk. 5. Der skal udarbejdes et referat af det, som besluttes på generalforsamlingen. Referatet underskrives af dirigenten og formanden, hvorefter den har fuld beviskraft i enhver henseende.
Stk. 6. Senest en måned efter generalforsamlingens afholdelse lægges referatet på grundejerforeningens hjemmeside.
§16
Når der på generalforsamlingen er truffet gyldig beslutning om forhold af fælles interesse, er bestyrelsen bemyndiget til at underskrive for foreningens medlemmer i ethvert forhold, der er nødvendig til gennemførelse af generalforsamlingens beslutning.
Bestyrelsen
§17
Stk. 1. Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges af generalforsamlingen blandt foreningens medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
Stk. 2 Valget er gældende for to år. For at sikre kontinuitet i bestyrelsen er to af medlemmerne på valg i lige år og tre medlemmer på valg i ulige år. Genvalg kan finde sted.
Stk. 3. Dersom antallet af bestyrelsesmedlemmer ved afgang i årets løb, og efter at suppleanter er tiltrådt, bliver mindre end 3, er bestyrelsen berettiget til at supplere sig selv indtil førstkommende generalforsamling.
Stk. 4. Bestyrelsen er ulønnet, medmindre generalforsamlingen bestemmer andet.
§18
Stk. 1. Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningens virksomhed, herunder de opgaver der er nævnt.
I § 6 stk. 1, og udover de administrative beføjelser, som er henlagt til foreningen
Stk. 2. Generalforsamlingen kan overdrage foreningens administrative opgaver eller dele heraf til en af generalforsamlingen valgt administrator.
Stk. 3. Bestyrelsen er berettiget til at ansætte og bestemme aflønningen m.v. af medarbejdere til at forestå drift og vedligeholdelse af fællesanlæg m.v.
§19
Stk. 1. Bestyrelsen afholder møde, så ofte formanden eller to medlemmer finder det nødvendigt.
Stk. 2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer giver møde.
Stk. 3. Bestyrelsens beslutning træffes ved stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stk. 4. Der skal udarbejdes et referat af det, som besluttes på bestyrelsesmøder. Referatet underskrives af bestyrelsen på næstfølgende bestyrelsesmøde
Stk. 5. Bestyrelsen kan til løsning af specielle opgaver nedsætte udvalg, der kan bestå af foreningens medlemmer eller medlemmer af en ejers husstand, lejere eller andre brugere uden for bestyrelsen. Dog skal udvalgsformanden altid være et bestyrelsesmedlem.
§20
Stk. 1. Når der på generalforsamlingen er truffet gyldig beslutning om forhold af fælles interesse, er bestyrelsen bemyndiget til at underskrive for foreningens medlemmer i ethvert forhold, der er nødvendigt til gennemførelse af generalforsamlingens beslutning.
Stk. 2. Foreningen tegnes overfor tredjemand af et flertal af bestyrelsen eller af formanden og et bestyrelsesmedlem i forening.
Kapitel 6
Regnskab og revision.
§21
Stk. 1. Foreningens regnskab er fra 1. april til 31. marts.
Stk. 2. Generalforsamlingen vælger en revisor og en revisorsuppleant. Genvalg kan finde sted. Revisor og revisorsuppleant kan være statsautoriseret revisor eller registreret revisor.
§22
Stk. 1. Medlemmernes indbetalinger foretages til det sted, som angives af bestyrelsen eller generalforsamlingen. Foreningens midler indsættes i bank, sparekasse eller på girokonto i foreningens navn.
Stk. 2 Den kontante kassebeholdning må ikke overstige kr. 1.000,-.
Kapitel 7
Forskellige bestemmelser
§23
Stk. 1. Generalforsamlingens beslutning om ændring af foreningens vedtægter, opløsning af nærværende forening eller sammenslutning med anden grundejerforening kræver 2/3 majoritet blandt de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer.
Stk. 2. Ændring af foreningens vedtægter, opløsning eller sammenlægning kræver Varde Kommunes samtykke.
§24
Fremkommer der spørgsmål, hvorom denne vedtægt intet foreskriver, er bestyrelsen pligtig efter bedste evne og overbevisning at afgøre og løse disse, men skal dog fremlægge sagen til medlemmernes godkendelse ved en førstkommende generalforsamling. I særdeles vigtige anliggender skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.
§25
Omkostningerne til foreningens stiftelse afholdes af foreningen.
§26
Varde Kommune skal ikke betale kontingent til grundejerforeningen for usolgte grunde.
§27
Varde Kommune skal orienteres om navn, adresse og evt. e-mail adresse på formanden.
Således vedtaget på generalforsamlingen den 5. juli 2014
Dirigent: Per Christiansen
Formand: Jan H. Kaster
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
Poul Erik Fogdal
Poul E. Duus
Jørgen Hasberg
Ivan Jensen
Revideret på generalforsamlingen 7. juli 2018 – §13 stk 2.


























